رییس هیات مدیره موسسه در همایش تعاملی با فرهنگیان عضو صندوق:

خدمت به فرهنگیان و شفاف‌سازی و افزایش بهره‌وری در اولویت برنامه‌های صندوق است

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، رییس هیات مدیره موسسه روز چهارشنبه 20 مهر 1401 در دومین روز نخستین همایش فرهنگیان عضو موسسه که در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد، افزود: کارهایی که در سه ماه گذشته به همت هیات مدیره و با حمایت دکتر یوسف نوری وزیر محترم آموزش و پرورش در این مجموعه انجام شده است از جنس اقدامات جهادی بود وگرنه این حجم از کار امکان پذیر نمی‌شد.

وی ضمن اشاره به اینکه نتایج این اقدامات در ماه‌های آتی و به ویژه در سال مالی آینده خود را نشان خواهد داد، تصریح کرد: در سال مالی 1401 که در 31 شهریور به پایان رسید، اولویت را بر شفاف‌سازی قرار دادیم، بنابراین با سودسازی شرکت‌های تابعه به شدت مخالفت کردیم و عملکرد و سود واقعی را مبنای ارزیابی آنها قرار دادیم.

دکتر دلبری در پاسخ به سوالات و ابهامات فرهنگیان در باره سرمایه‌گذاری‌های موسسه در حوزه پتروشیمی گفت: بیشترین سود سال گذشته موسسه از شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان و پتروشیمی‌ها بود که به دلیل بالا رفتن قیمت یوتیلیتی و خوراک و همچنین پایین آمدن قیمت متانول، پتروشیمی‌های موسسه امسال زیان‌ده شدند.

وی افزود: البته این به معنی سرمایه‌گذاری نادرست نیست زیرا دارایی پتروشیمی‌ها بسیار ارزشمند است اما سودآوری آن در سال‌های مختلف و بسته به قیمت محصولات، نوسان خواهد داشت. بنابراین شاید سود امسال کمتر از سال گذشته باشد اما سال آینده تغییرات چشمگیری را شاهد خواهیم بود و تقاضا می کنیم بازنشستگان از موسسه خارج نشوند تا سود سال‌های آتی را دریافت کنند.

رییس هیات مدیره موسسه با اشاره به اینکه در حال بازبینی پرتفوی سرمایه‌گذاری موسسه هستیم، اظهار داشت: هدف اصلی ما افزایش بهره‌وری است و عملکرد شرکت‌ها را بر اساس عملکرد واقعی و سودآوری آنها را بر اساس سرمایه کل شرکت ارزیابی می‌کنیم. بنابراین میزان سود ملاک نیست بلکه نسبت سود به سرمایه مهم ست.

وی بیان کرد: حتما پرتفوی موسسه و به ویژه سرمایه‌گذاری 60 درصدی در متانول را اصلاح خواهیم کرد. بنابراین در 13 شرکت و پروژه پتروشیمی که داریم تصمیمات مهمی اتخاذ شده است مبنی بر اینکه پروژه‌های فاز صفر تعطیل شوند، در شرکت‌هایی که سهام موسسه زیر 50 درصد است به فروش برسند یا مشارکتی اداره شوند و در نهایت اینکه بهره‌وری را در شرکت‌های درحال بهره‌برداری افزایش دهیم. به این خاطر در رابطه با چابک‌سازی  موسسه نیز اقداماتی در حال انجام است و شرکت‌ها ساماندهی خواهند شد.

دکتر دلبری یکی از اقدامات بسیار مهم موسسه در زمینه بهره‌وری و شفاف‌سازی را تشکیل کمیته‌های هشتگانه عنوان کرد و گفت: در همه حوزه‌های اصلی فعالیت موسسه، کمیته‌هایی تشکیل شده است که نتایج آن در شفاف‌سازی و بهره‌وری بیشتر این مجموعه نمایان خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری از فرهنگیان حاضر در این همایش درباره در بحث میزان حقوق و پرداختی‌ها در موسسه و شرکت‌ها، تصریح کرد: برنامه جدی داریم که پرداخت‌ها را نظام‌مند کنیم و این کار بر اساس میزان بهره‌وری صورت می‌گیرد.

انتقاد از عملکرد صندوق حق فرهنگیان عضو است

رییس هیات مدیره موسسه، انتقاد از عملکرد صندوق را حق اعضا دانست و گفت: مدیران موسسه باید پاسخگوی انتقادات، سوالات و ابهامات اعضا باشند. ابتدا باید اعتماد ایجاد کنیم و سپس از آنها کمک و حمایت بخواهیم. بنابراین ما نیازمند همکاری، همیاری و هم‌افزایی با اعضا هستیم.

دکتر دلبری در پاسخ به یکی دیگر از مطالبات فرهنگیان در زمینه جذب فرزندان اعضا در مجموعه موسسه، تصریح کرد: هیات مدیره و هیات امنای موسسه به طور جدی معتقد به استفاده از ظرفیت اعضا هستند بنابراین در زمینه جذب نیرو، حتما فرزندان اعضا در اولویت خواهند بود و در سایت موسسه، قسمتی برای جذب نیرو و همکاری قرار می‌دهیم تا هر جا جذب نیرو داشتیم در صورت شرایط برابر، اولویت با فرهنگیان عضو است.

وی با اشاره به درخواست‌های متعدد فرهنگیان از استان‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری در استان آنها، گفت: هدف اصلی ما سودآوری است بنابراین در استان‌های مختلف به دنبال شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری هستیم و با فعال کردن مدیریت امور اعضا در موسسه، برنامه دیدار با فرهنگیان در استان‌های مختلف را حتما اجرا خواهیم کرد.

رییس هیات مدیره موسسه در پاسخ به سوال فرهنگیان در زمینه نارضایتی معلمان از موسسه افزود: مقدمه برگزاری این جلسه و ارائه برنامه‌ها و چشم‌انداز موسسه این است که به سوالات اعضا با شفافیت پاسخ بدهیم. همچنین دیدگاه‌های مطرح شده در این همایش حتما در هیات مدیره و هیات امنای موسسه مورد بررسی جدی و دقیق قرار می‌گیرد.

وی در پایان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص میزان پیشرفت برنامه‌های هیات مدیره گفت: در مدت کوتاهی یک گزارش شش ماهه در قالب نشریه هم‌افزا به فرهنگیان ارائه خواهیم کرد و تجمیع دیدگاه‌های فرهنگیان در این همایش نیز منعکس خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.